Fullt upp i vilan

image

Jag och prinsen har haft våra två veckor tillsammans nu. I fredags åkte han till pappa för två veckor där. Hoppas att dom har en riktigt härlig semester tillsammans. 
Själv har jag varit på kalas och ute på slogspromenad och grillat. Har också hunnit att sova nästan en hel dag. De var välbehövligt.  Jag blir väldigt trött när jag har sonen och sover dåligt då. 
Imorgon har jag en fotografering bokad och hoppas på flera den här veckan och nästa. De drar i foto tarmen. 
Och ja, jag ska bli bättre på att blogga.

Livshjulet

livshjulet2

Har ni jobbat med livshjulet någon gång? Jag har gjort de flera gånger. Jag har både jobbat med de själv och när jag gick på smärtrehab.  Ikväll gjorde jag det igen. De är bra att se om man har balans i livet och vad man behöver jobba med.

Man sätter betyg mellan 0-10 på varje del och gärna utveckla varför man ger de betyget.
Mitt livshjul var inte så roligt. Högst betyg fick bostad. Ända problemet med den är alla trappor.  Annars älskar jag vårt hem. Sämst betyg blev de på karriär. Eftersom jag inte har nån. Annars låg de runt en femma. Tänkte nu börja jobba på att höja dom. Även om jag gjort mitt livshjulet flera gånger så har jag inte gjort nått för att höja betygen.  Men nu ska jag jobba på de.

The spoon theory

il_570xN_565949034_jp7a

Har ni hört talas om the spoon theory? Första gången jag hörde om de var de en vän som berättade om de för mig. Om hur en annan tjej med fibromyalgi hade skrivit ett inlägg om det på sin blogg.

Kort sagt räknar man energin i skedar. En människa med kronisk smärta har varje dag ett visst antal skedar. Vid varje aktivitet försvinner en sked från oss. Vi måste hushålla med skedarna och se till att dom räcker. Vilket också betyder att vi många gånger måste välja vad i ska göra.
Ta en vanlig dag. Kanske en ledig dag. Du vaknar och går upp. Tar en dusch, torkar dig och smörjer in dig. Tar på dig kläder. Redan här har jag använt 5 skedar. En bra dag kan jag hoppa över att smörja in mig men en dålig dag måste jag hoppa över duschen. Sen ska man äta frukost och i mitt fall gå ut med hunden. 2-5 skedar till beroende på hur långt vi går. Sen kanske man behöver städa lite hemma eller fikar med en vän. Även här är de 2-6 skedar beroende på hur mycket man städar eller vart man träffar sin vän och hur pigg man är i huvudet. Laga mat och fixa undan de tar 2 skedar till. Sen är de dags för en promenad till med hunden och sen kan man nog ta de lite lugnt och läsa en bok. 2-5 skedar. Efter de är de middag och allt runt de. Kvällen spenderar man med lite mys och film eller tv. 4 skedartill. Annars kan man ju grilla med vänner på kvällen vilket tar minst 5 skedar. Eller som jag gjorde i lördags, gå ut med min syster. De tog ungefär 7 skedar för mig.
Har jag min son går de år mer skedar för då leker vi och ärute och de ska pratas och fixas mycket mer än när jag är ensam. Nu är de värt varenda sked att vara med honom men hur många skedar jag har beror på från dag till dag. Hur jag har sovit, vad jag gjort dagen innan, hur ont jag har osv.
Så säg att jag en ledig dag använder 12-30 skedar om dagen. Det gäller att veta hur många man har och vad man ska prioritera. Vissa dagar måste jag diska eller städa. Då kanske jag får välja bort en lång promenad eller en fika med vänner. Vissa dagar ska sonen göra läxor och duscha. Då blir de mindre lek med honom för skedarna räcker inte. Folk undrar varför man inte gör saker man tycker om lika mycket längre. Men de är pga skedarna. Jag har inte hur många som helst Jag måste hushålla med dom. Och de innebär att jag måste prioritera och göra de som är viktigast.
Jag tycker att de är en bra förklarning. För att andra ska förstå. Medan en fika eller ett telefonsamtal med en vän ger andra energi så tar de energi från mig. Självklart ger de mig energi också men de ger aldrig en sked. Däremot tar de inte lika många skedar som ett samtal till en myndighet tex. Det är ett ständigt vägande och prioriterande.

Mina mål

DSC04833hj

Jag har satt upp mål. Det har jag gjort förr. Lite slarvigt i mitt huvud. Nu är de dags att sätta upp dom ordentligt och sedan följa dom. Jobba emot dom. Långsamt. För att få ett hållbart resultat. De ska inte vara en kamp. De ska vara en resa mot ett bättre liv.

1. Få starkare självkänsla.
Peppa mig själv, lyfta fram de jag är bra på. Säga och skriva minst 3 bra saker om mig själv varje dag. Vara min egen bästa vän. Sluta säga elaka saker om mig själv. Både till mig själv och till andra.
2. Träna regelbundet
De är så roligt att träna och jag tycker om de. Min kropp behöver de för att klara av värken och vardagen. Börja med tre försiktiga pass i veckan. Inte ta i för hårt. Målet är inte att vara vältränad utan att bli starkare och träna för att de är roligt och bra för både kropp och själ. Lyssna på kroppen och göra de jag klarar vid varje pass.
3. Äta bättre och regelbundet.
Med en mage som min behöver jag sköta kosten. Vissa dagar äter jag inget och andra äter jag allt. Fast ingen bra mat. Alldeles för mycket socker och snabba kolhydrater. Jag ska äta tre mål om dagen och två mellanmål. Mer frukt och grönt och mindre socker. Men ingen diet eller några förbud. Man lever bara en gång och jag tycker att man ska kunna njuta av de man tycker om.
4. Njuta mera
Utöva med medveten närvaro. Göra mer av de jag tycker om. Som att vara med dom jag tycker om, läsa, skriva, fotografera, vara i naturen och lyssna mer på mig själv och vad jag vill och behöver.
Nu sätter vi igång!

Mina poddar

DSC03300

Lyssnar ni på poddar? Jag lyssnar väldigt mycket. Både när jag är ute med Doris och när jag tränar. Jag har precis börjat lyssna på Alex & Sigge. Kanske är sist i Sverige med de. Men nu börjar jag förstå varför den är så populär. Dom är verkligen härliga.

Men jag lyssnar på flera än deras. Är en riktig pod slukare. Här är mina favoriter:
Hannah och Amanda Fredagspodden: Mina stora inspirationer. Dessa fantastiska systrar som delar med sig av allt från glamour till ångest. Får mig alltid att både skratta och gråta.
Sjuk i huvudet: En pod där Viktor och Jessica pratar om olika ämnen som rör vår psykiska hälsa. Ångest, relationer, barndom, ensamhet osv.
Livshjulet: Intervjuvpod där kända människor får prata om sitt livshjul och sätta betyg på de olika bitarna i det. Tyckte bättre om hur den var innan när varje bit diskuterades och betygsattes än nu när allt pratas om på en gång och sen betyg i slutet av programmet.
Adam och kompani: Adam Alsing och Daniel Breitholtz har en tjejkvinna med sig varje gång. Tyvärr har underbara Carin DaSilva slutat med de håller fortfarande samma kvalitet.
Deckarpodden: Uppehåll just nu med de två deckarförfattarna Sofie Sarenbrant och Emelie Schepp pratar om olika ämnen varje avsnitt som alla handlar om livet som författare.
I am MP: Mikael Persbrandts alldeles nya pod. Att ha hans röst i öronen är inte helt fel. Och han ska prata om sitt liv, sin resa till svaret: vem är jag och låter oss vara med på hans bipolära utredning.
Värvet: Inte att förglömma. En pod jag bara lyssnar på när det är en gäst som intresserar mig.
Vad lyssnar ni på för poddar? Har ni några tips till mig?

Min Fibromyalgi

DSC01125

Man säger att det ofta kommer efter ett trauma eller större infektioner. jag tror att min har kommit i två omgångar. Man kan säga att jag har haft de i hela mitt vuxna liv. Jag tror att de startade under min graviditet och förlossning. Det var inget trauma men de är stort för kroppen och jag kan inte komma ihåg att jag har haft en ända smärtfri dag efter de. Men de var hanterbart. För några år sen arbetade jag som  personlig assistent. Ett otroligt tungt jobb med arbetspass på 72 timmar varje gång. Jag hade också två andra arbeten vid sidan av och levde i ett väldigt destruktivt förhållande plus att jag hade haft anorexi ett antal år. Efter de blev smärtan mycket värre. Jag fick diagnosen för ungefär 1 1/2 år sen och har sen dess gått ett rehab program på smärtcenter. Där man får lära sig mer om smärtan, städa rätt, träna rätt, tänka rätt osv.

Eftersom jag är född med en ångestsjukdom är de inte så konstigt att min kropp utvecklat fibromyalgi. När man varje dag går med stark ångest spänner sig kroppen hela tiden. De finns ingen avslappning. Inte ens i sömnen. Tillslut blir de för mycket för kroppen. Tyvärr är de svårt att behandla och lindra mina sjukdomar eftersom dom påverkar varandra väldigt mycket. Har jag mycket ångest spänner jag mig mera och får mer värk. Har jag mycket värk reagerar kroppen med ångest. De blir en ond cirkel.
Fibromyalgi är en smärtsjukdom.  Värken är olika hela tiden och flyttar runt. Man vet inte vart man kommer ha ont och hur mycket. De kan sticka, hugga, bränna, svida, sticka osv.  Men det finns så mycket mer symtom på den förutom värken. Tror att de är över 60 olika symtom. Dom symtom jag har förutom värken är:
känslig mot ljud och ljus, dålig balans, svårt att koncentrera mig, svårt med minnet, onormal trötthet, dålig sömn, IBS, domningar och stickningar i olika delar av kroppen, kramper och ryckningar i musklerna, svårt att hitta ord, lätt att få blåmärken och känslig för beröring.
Ja de är vad jag lever med. Oftast går de bra men så kommer skov när smärtan nästan är ohanterbar och livet liksom stannar upp. De som gör mig mest arg är att jag bara är 30 år och har de så här. Och att jag dessutom har en son som jag inte kan göra allt jag vill med. Men jag jobbar mycket med acceptans. Fast jag har inte kommit dit än.